بادگیر بهتر است یا کولر؟ یادگاری از مهندسان باستان برای استفاده از انرژی باد

اجاره آپارتمان مبله در تهران - اجاره سوئیت در تهران - اجاره روزانه آپارتمان در تهران

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

تاریخچه‌ی بادگیر در دنیا

مردم شهرهای کویری‌ای مثل یزد قرن‌هاست که به کمک همین بادگیرها، گرمای تابستان‌های ۴۰ درجه‌ای کویر را تحمل کرده‌اند.

ایرانیان باستان و مصری‌های و بابلی‌ها و اعراب که در شهرهای بیابانی و کویر تمدن ساخته بودند، یاد گرفته بودند که طبیعت را رام خویش کنند. صدها سال تجربه در سیستم‌های تهویه‌ی هوای سنتی منجر به ساخت بادگیرهایی شد که امروزه از مصر تا پاکستان و هند مشاهده می‌شود.

قدیمی‌ترین بادگیرهای ایران مربوط به ششصد سال پیش‌ترند. اما اسنادی که باقی مانده‌اند (مثل سفرنامه‌ی ناصر خسرو) به ما نشان داده که حداقل هزار و پانصد سال است که بر فراز بام‌ها بادگیر می‌سازند.

ناصرخسرو در سفرنامه‌اش به آب‌انبارهای نایین اشاره می‌کند و چنین می‌نویسد که: «این ابنیه برای ذخیره‌ی آب باران ایجاد شده‌اند و گندبهای آن و بادگیرهایش از دور پیدا و مشخص است.»

مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی معروف هم در سفرش به ایران به بادگیر اشاره کرده استک «در هرمز گرما چنان زیاد است که غیرقابل تحمل می‌باشد. از این رو ساکنان آنجا وسایلی شبیه بادبزن دارند که جریان باد را از بیرون به درون خانه‌هایشان می‌آورد.»

هنوز به طور قطعی مشخص نیست که برای اولین‌بار بادگیر در مصر به کار رفته یا ایران. پاپیروس‌هایی مربوط به هزار و سیصد سال پیش‌تر از میلاد مسیح در نزدیکی شهر اقصر مصر کشف شده که در آن‌ها دو سازه‌ی مثلثی بر فراز اقامتگاه فرعون نب‌آمون نقاشی شده.

بر همین اساس باستان‌شناسان مصریان را به عنوان اولین سازندگان بادگیر می‌شناسند. اما از طرفی آتشکده‌ی ساسانیان در فیروز آباد که مربوط به ۲۵۰ سال بعد از میلاد مسیح است، ظاهراً سیستم بادگیر داشته است.

حتی شواهدی در شهر شاهرود وجود دارد که اگر ثابت شود پیشنیه‌ی بادگیر در ایران را به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رساند.

تصویر بادگیر های قدیمی ایران

 دوبی تاریخش را با بادگیر معرفی می‌کند

 در سال‌های اخیر امارات متحده خیلی تلاش کرده تا بادگیر را به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی خودش جا بزند. حتی در سال ۲۰۱۳ برای ثبت جهانی این نوع معماری به نام امارات هم تلاش کرد.

بستک یکی از مناطق حاشیه‌ای دوبی مدرن، مهم‌ترین خواستگاه بادگیر در شهر دوبی است.

اما بیشتر بادگیرهای این ناحیه توسط ایرانی‌های مهاجر ساخته شده که صد سال پیش به علت اختلافات مذهبی از بندرلنگه مهاجرت کرده بودند. شاید به همین خاطر بادگیرهای نسبتاً قدیمی دوبی دقیقاً از نظر فرم مشابه بادگیرهای بندر لنگه، کنگ و قشم هستند.

جالب اینجاست که بادگیر در اشعار کهن عربی به شکل «بادهنج»، «بادآهنج»، یا «بازهنج» ثبت شده است. حتی امروزه هم در زبان عربی عراقی به آن «باجیر» گفته می‌شود.

بر این اساس می‌توان حدس زد که معماری ایرانی احتمالاً در این زمینه‌ بر معماری بومی اعراب تاثیر گذاشته.

به هر حال بادگیر چه ایرانی چه عربی چه مصری، امروز یکی از مهم‌ترین المان‌های بصری کویر است. نشانه‌ای برای تلاش مردم کویر برای تطبیق سبک زندگی‌شان با طبیعت.

مطابق یافته‌های دکتر عبد المنعم الشوربجي استادیار دانشگاه عفت جده‌ی عربستان سعودی، در جای جای خاورمیانه بادگیر وجود دارد. از پاکستان و هند گرفته تا بادگیرهای چهارجهته‌ی دژ اُخَیضِر یا کاخ عباسی اخیضر، که در نزدیکی کربلا واقع شده است.

بادگیرهای منطقه‌ی بستک دوبی

جذاب‌ترین بادگیرهای ایران

 خانه‌ی لاری‌های یزد یکی از نمونه‌های استفاده‌ی هنرمندانه‌ از بادگیر است. ظاهراً در یزد سابقاً رسم بر این بوده که بلندی و تزئینات بادگیر، شان و منزلت صاحبخانه را نشان می‌داده.  خانه‌ی لاری‌ها دو بخش زمستانی و تابستانی دارد. یعنی در تابستان ساکنان در بخشی مستقر می‌شوند که کم‌ترین جذب آفتاب را دارد و بر عکس در زمستان به بخش افتاب‌گیر منزل می‌روند. فقط هم همین بخش تابستانی بادگیر دارد.

پایین خانه‌ی لاری‌ها هم سردابی است که برای رسیدن به آن باید ۳۸ پله پایین بروید. در سرداب آب قنات که از اعماق زمین می‌آید، هوای عبوری را خنک و دلپذیر می‌کند.

بیشتر بادگیرهای خانه‌های یزد، شکل مستطیلی دارند و از هر چهار جهت هوا را به داخل راه می‌دهند. منتهی در شهری مثل میبد، بادگیرها فقط از یک جهت ورودی دارند. چون در آن نواحی فقط بادی که از شمال می‌آمده مطبوع بوده است.

اگر در ساخت بادگیر به این جهات دقت نمی‌شد، منجر‌ می‌شد که جریان هوای مطبوع شکل نگیرد.

بادگیرهای چپقی سیرجان به علت شکل‌شان که لوله‌ای و شبیه به چپق هستند، مشهورند.

و البته بادگیر خانه‌ی بروجردی‌های کاشان ، خانه‌ی آقازاده‌ی ابرکوه، باغ صدری تفت و باغ امیر طبس هم از نمونه‌های مشهور استفاده از بادگیر در معماری‌اند.

یکی از نمونه‌های جالب بادگیر در شهر بم است که به یک کانال زیرزمینی وصل شده. در بالای این کانال، یک باغچه قرار دارد. هر وقت باغچه آبیاری می‌شود، رطوبت آن به دیوارهای کانال ارتباطی نفوذ می‌کند و جریان هوای  بادگیر  را خنک‌تر می‌کند.

شاید بد نباشد که بدانید بلندترین بادگیر جهان بادگیر باغ دولت آباد یزد است. بادگیرهای این بنا ۳۳ متر ارتفاع دارند. جالب اینجاست که فرم این بادگیر هشت‌ضلعی است و از هشت جهت باد را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: باغ دولت آباد یزد، از آبراههای زیبا تا بلندترین بادگیر جهان

بادگیر باغ دولت آباد یزد

بادگیرها رو به فراموشی

 بادگیرهای ایران یادگارهایی از گذشته‌اند که به ما نشان می‌دهد، چگونه تمدن‌های باستان تلاش می‌کردند که خودشان را با شرایط نامناسب بیابان وفق بدهند.

حالا قنات و بادگیر صرفاً تبدیل به خاطره و تاریخ شده‌اند. حتی مردم شهرهای قدیمی ایران مثل یزد هم اکثراً به آپارتمان‌ها مدرن کوچ می‌کنند.

به هر حال بادگیرها هیچوقت ریموت کنترل نداشتند و نمی‌شد خاموش و روشن‌شان کرد.

منتهی اگر این خانه‌های قدیمی همچنان خالی بمانند و کسب درآمد نداشته باشند، کم کم تخریب می‌وشند و از یادها می‌روند. به همین خاطر گردشگری و سکونت در اقامتگاه‌های بومی، یکی از بهترین راه‌های حفظ و انتقال معماری سنتی این نواحی است.

بادگیر و قنات ظاهراً روش‌هایی قدیمی‌اند ولی حتی امروز هم این نوع مهندسی جالب توجه است.

توجه کنید که بادگیر بر خلاف کولرهای گازی امروز هیچ مصرف برقی ندارد. هیچ آلودگی‌ای ایجاد نمی‌کند.

مطالعات اخیر نشان‌داده‌اند که بادگیره با چند تغییر ساختایر کوچک می‌توانستند جایگزین کولرها شوند. با کارآیی بهتر و مصرف انرژی پایین‌تر.

چه بسا اگر معماری گذشته‌ی ایران از ریشه نمی‌خشکید، هنوز ساختمان‌ها و آپارتمان‌های امروزی به سیستم‌های تهویه و تابش خورشید و مسیر باد، چنان توجه داشتند که امروزه تا این حد نیازمند کولرهای پرمصرف نبودیم.

اقامتگاههای بوم گردی یزد

بادگیر باغ دولت آباد یزد




:: برچسب‌ها: بادگیر , بادگیر باغ دولت آباد , باغ دولت آباد , بناهای تاریخی یزد , جاهای دیدنی یزد , خانه بروجردی ها , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : عطایی
ت : چهار شنبه 6 شهريور 1398
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی